بیوگرافی وارن بافت

وارن بافت، سرمایه‌گذار آمریکایی، فعال حقوق بشر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی است. بافت همیشه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان شناخته می‌شود. طبق آخرین آمار، ثروت بافت در بهمن‌ ۱۳۹۶ (فوریه‌ی ۲۰۱۸) حدود ۸۷.۵ میلیارد دلار گزارش شده است که او را در رتبه‌ی سوم ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌دهد.

وارن بافت از سنین کودکی و نوجوانی علاقه‌ی خود را به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازارهای اقتصادی نشان داد. او تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در این رشته‌ها ادامه داد و پس از تعدادی سرمایه‌گذاری به‌صورت همکاری، شرکت برکشایر هاتاوی که آن زمان یک کارخانه‌ی نساجی بود، خریداری کرد. او بعدا از همین نام استفاده کرده و هولدینگ بیمه و سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی را تشکیل داد.

بافت از سال ۱۹۷۰ رئیس هیئت مدیره و بزرگ‌ترین سهام‌دار برکشایر است. او در اوماها، زادگاهش با القابی همچون «جادوگر»، «پیشگو» و «دانای کل» شناخته می‌شود. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان فعال حقوق بشر نیز شناخته می‌شود. بافت با عضویت در بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس اعلام کرده است که ۹۹ درصد از ثروت خود را به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص خواهد داد.

بافت به‌عنوان یکی از تأثیرگذاران دنیای سرمایه، در سیاست هم فعالیت‌هایی داشته است. او در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات) حمایت کرد و تاکنون یکی از منتقدان اصلی دونالد ترامپ بوده است.

در زندگی نامه وارن بافت آمده است که پدرش هاوارد بافت تاجر و سیاستمدار بود. وارن بافت دومین فرزند از سه فرزند و تنها پسر خانواده بافت بود. او در همان کودکی نیز استعداد شگفت‌انگیزی در تجارت از خود نشان می‌داد. وارن تحصیلات خود را در دبستان رز هیل در اوماها آغاز کرد. در سال ۱۹۴۲ پدرش در انتخابات کنگره آمریکا پیروز شد و در پی آن وارن بافت به همراه خانواده به واشنگتن دی سی نقل مکان کرد. وی در آن‌جا در مدرسه راهنمایی آلیس دیل تحصیلات‌اش را ادامه داد و در سال ۱۹۴۷ در ۱۷ سالگی از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ التحصیل شد.

وارن بافت در آن دوران کارش را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگ‌اش مشغول به کار شد. در ۱۱ سالگی سه سهم شرکت سایتزسرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وی دست نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت سهام مذکور ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. این تجربه بعدها به یکی از بزرگ‌ترین درس های سرمایه‌گذاری وارن بافت تبدیل شد و این پیام را در بر داشت که صبر و شکیبایی یکی از اصول اولیه سرمایه‌گذاری است که در زندگی نامه وارن بافت به آن اشاره شده است.

این دانشجوی خوش‌فکر مدیریت برای ادامه‌ی تحصیل ابتدا مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد را انتخاب کرد؛ اما این دانشگاه او را نپذیرفت. پس از این تلاش، وارن جوان متوجه شد که بنجامین گراهام، استاد مشهور اقتصاد در مدرسه‌ی مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند. به همین دلیل انتخاب بعدی او برای ادامه‌ی تحصیل این دانشگاه بود. وارن بافت در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱ میلادی)، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. نکته‌ی جالب اینکه بافت یکی از معدود دانشجویانی بود که از بن گراهام، نمره‌ی ممتاز دریافت کرده بود. بافت در مورد دوران تحصیلش در این دانشگاه می‌گوید:

بنای اصلی سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس بر پایه‌ی این حقیقت بنا شده است که به سهام به دید کسب و کار نگاه کنید، از نوسانات بازار به نفع خود استفاده کنید و به دنبال حاشیه‌ی امنی برای خرید و فروش باشید. اینها مبانی دروسی هستند که بنجامین گراهام به ما آموزش داد و قطعا تا صدها سال آینده به‌عنوان مفاهیم طلایی بازار سرمایه قابل اتکا هستند.

پدر وارن و استادش، گراهام، به او اصرار می‌کردند که کار در وال استریت را از ذهنش بیرون کند. وارن که علاقه‌ی زیادی به این سبک کاری داشت، به گراهام پیشنهاد کرد که به‌صورت رایگان برای شرکتش کار کند؛ اما او نپذیرفت. وارن که از این پاسخ سرخورده شده بود، به زادگاهش بازگشت و در مؤسسه‌ی کارگزاری پدرش مشغول به کار شد. در همین دوران، او در کلاس های دیل کارنگی شرکت کرد تا آموزه‌های او در مورد پیشرفت شخصی را بیش از پیش به معلومات خود اضافه کند. پس از مدتی وارن جوان دوره‌‌ی شبانه‌‌ای با نام «اصول سرمایه‌گذاری» در دانشگاه نبراسکا-اوکاها برگزار کرد. سن دانشجویان بافت در این دوره دو برابر سن او بود. علاوه بر موارد گفته‌شده، وارن سرمایه‌گذاری‌های متنوعیدر این دوران انجام داد که موفقیت آنچنانی نداشت در سال ۱۳۳۳ (۱۹۵۴ میلادی)، گراهام تغییر عقیده داد و پس از دریافت ایده‌های سرمایه‌گذاری متنوع از بافت، به او پیشنهاد کار داد. وارن نیز به‌سرعت این پیشنهاد را قبول کرد و به نیویورک رفت. حقوق او در سال اول برابر با ۱۲ هزار دلار بود که معادل امروزی آن در حدود ۱۰۹ هزار دلار است. گراهام برای وارن بافت مانند یک مربی بود که پایه و اساس سرمایه‌گذاری را به‌روشنی به او آموزش می‌داد. این استاد اقتصاد دو سال پس از جذب بافت، در ۶۱ سالگی تصمیم گرفت بازنشسته شود و شرکتش را تعطیل کند.

با تعطیلی کسب و کار گراهام، وارن بافت با کوله باری از تجربه و پشتیبانی مالی شخصی و همچنین کمک‌های دوستان و آشنایان، شرکت خودش را با نام Buffet Partnership تأسیس کرد. این شرکت سرمایه‌گذاری تا سال ۱۳۳۹ (۱۹۶۰ میلادی) تعداد شرکای خود را به هفت عدد رساند. سیاست خرید سهام در این شرکت، بر پایه‌ی آموزش‌های گراهام و با خرید سهام شرکت‌هایی که قیمتی کمتر از قیمت واقعی داشتند اجرا می‌شد. بافت در اجرای این سیاست موفق بود و علاوه بر آن از سیاست آربیتراژ نیز برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کرد. شرکت سرمایه‌گذاری نوپای بافت از ابتدای تأسیس تا سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱ میلادی) توانست سود ۲۵۱ درصدی کسب کند و این رقم تا پنج سال بعدی به ۱۱۵۶ درصد رسید و بافت را در ۳۲ سالگی میلیونر کرد.

برکشایر هاتاوی

سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی که در سال‌های جوانی با به‌کارگیری آموزه‌های استاد خود توانسته بود به شهرتی نسبی دست پیدا کند، تصمیم گرفت کسب و کار کارگزاری و جذب سرمایه‌ را تعطیل کند و مسیر سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهد. او ابتدا سهام عمده‌ی شرکت نساجی برکشایر را خریداری کرد و با تغییر مدیر آن، همکارش کن چیس را به سمت مدیریت منصوب کرد. در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶ میلادی) وارن بافت تصمیم گرفت دریافت سرمایه و فروش سهام شرکت را به‌طور کامل قطع کند.

در زندگی نامه وارن بافت فعالیت های بشردوستانه زیادی به چشم می خورد و در ژوئن ۲۰۰۶، با اعلام این‌که تمام ثروتش را به خیریه خواهد بخشید، ۸۵ درصد آن را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس واگذار کرد. این بزرگ‌ترین مبلغ صدقه‌ پرداخت شده در تاریخ ایالات متحده است. در سال ۲۰۱۰، وارن بافت و بیل گیتس کارزاری را برای جذب ثروتمندان بیشتر برای کمک‌های بشردوستانه آغاز کردند. در سال ۲۰۱۲، بافت اعلام کرد که به سرطان پروستات مبتلا شده است. وی در ژوئیه همان سال تحت درمان قرار گرفت و دوره درمانی‌اش تا پایان ماه نوامبر به پایان رسید. ​مشکلات جسمی تأثیر اندکی بر عملکرد موفق بافت هشتاد ساله داشته و او همچنان در فهرست ثروت‌مندترین‌ افراد دنیا در مجله فوربس باقی مانده است.

وارن بافت در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱ میلادی) اعلام کرد که قصد دارد سهام شرکت کامپیوتری مشهور آی‌بی‌ام را خریداری کند. در نوامیر این سال بود که اعلام شد بافت در طول هشت ماه حدود ۶۴ میلیون سهم از این شرکت را با ارزش حدودی ۱۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. این خرید، سهام او را در این شرکت باسابقه به ۵.۵ درصد رساند.

نکته‌ی جالب در این خرید سهام این بود که بافت پیش از این اعلام کرده بود قصد ندارد وارد دنیای فناوری شود. او اعلام کرده بود که چون سوادی در این زمینه ندارد، به این صنعت وارد نخواهد شد. به همین دلیل خرید این مقدار از سهام یکی از پیشگامان دنیای کامپیوتر، اکثر کارشناسان و فعالان دنیای سرمایه را به تعجب واداشت.

کارشناسان بر این باورند که بحران مالی تا سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ میلادی) ادامه داشت. نکته‌ی مهم این است که بافت پس از این دوران سیاه توانست شرکتش را به استانداردهای پیش از این بحران برساند؛ در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۴، درآمد خالص شرکت او به ۶.۴ میلیارد دلار رسید و در این زمینه رکوردشکنی کرد.

زندگی شخصی

وارن بافت به خاطر یک عشق دوران نوجوانی، یک ساز یوکلِیلی خریداری کرد. او به خاطر این عشق، علاقه‌ی شدیدی به موسیقی پیدا کرد و هنوز هم برخی اوقات این ساز را می‌نوازد.

وارن بافت در سال ۱۹۵۲ میلادی با سوزان تامپسون ازدواج کرد. آن‌ها سه فرزند به نام‌های سوزی، هاوارد و پیتر دارند. این زوج از سال ۱۹۷۷ متارکه کردند و البته از لحاظ قانونی تا سال ۲۰۰۴ که سوزان فوت کرد، زن و شوهر بودند. وارن بافت در سال ۲۰۰۶ و در سن ۷۶ سالگی با آسترید منکس به‌صورت رسمی ازدواج کرد. 

یکی از اتفاقات جالب زندگی وارن بافت، طرد نوه‌ی ناتنی‌اش است. نیکول، دختری بود که توسط پسر وارن یعنی پیتر به فرزندی پذیرفته شده بود. او در سال ۲۰۰۶ در مستندی بر مبنای ناعدالتی اقتصادی در آمریکا بازی کرد. فعالان رسانه‌ای معتقدند وارن به همین دلیل او را طرد کرده و گفته است که هیچ‌کس در خانواده، نیکول را عضوی از خاندان بافت نمی‌داند.

بازدیدها: 3019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *